إنشاء لعبة ذاكرة باستخدام أردوينو Creating a memory game using Arduino اكتب تعليقُا

تم نشر هذا المشروع لجميع الأشخاص المهتمين في مجال تصنيع وابتكار المشاريع الإلكترونية والبرمجية، و نود التنويه أن موقع انا الكتروني يخلي مسؤوليته التامة في حال لم يعمل المشروع لدى العميل أو في حال الاستخدام الخاطئ للمكونات الإلكترونية والكهربائية التي قد تؤدي لحدوث الحرائق أو غيرها لا سمح الله.

شرح فكرة المشروع

  • هذا المشروع سيوضح لك كيفية إنشاء لعبة ذاكرة باستخدام Arduino Uno وبضعة مصابيح LEDs ومقاومات ضمن دائرة بسيطة نسبياً.
  • تبدأ اللعبة بعد 3 ثوانٍ تتخللها 5 ومضات بطيئة لجميع الـ LEDs.
  • أولا، سيتم تشغيل LED واحد فقط، بعد ذلك سيعاد تشغيل نفس الLED مرة أخرى يليه LED آخر جديد.
  • كل ما عليك فعله هو الضغط على الأزرار الصحيحة بالتسلسل.
  • إذا رأيت جميع الـ LEDs وهي تومض بسرعة عالية. هذا يعني أنك قد خسرت.
  • سيتم بعد ذلك تشغيل آخر تسلسل تم إعطاؤك إياه حتى تتمكن من احتساب نقاطك، تليه الومضات البطيئة الخمسة  للإشارة إلى بدء اللعبة من جديد.
  • لديك مهلة ثانيتين للضغط على كل زر.

أدوات المشروع

  • اردوينو اونو مع سلك توصيل: عدد 1
  • لوح التجارب 830 نقطة لون ابيض Solderless Breadboard: عدد 1
  • 6 × 6 × 5 ملم مفتاح زر الضغط Tactile push button switch: عدد 4
  • ليد لون اخضر Green LED: عدد 1
  • ليد احمر Red LED: عدد 1
  • ليد لون ازرق Blue LED: عدد 1
  • ليد لون اصفر Yellow LED: عدد 1
  • بازر 5 فولت طنان Active Buzzer: عدد 1 (لإصدار أصوات في اللعبة)
  • أسلاك توصيل ذكر لذكر 40 قطعة 20 سم Male to Male jumper wires
  • مقاومة 330 اوم Ohm Resistor: عدد 4 (الموصولة في المخطط بالقطب الأطول لمصابيح الليد على يمينها)
  • مقاومة 10 كيلو اوم Ohm Resistor: عدد 4 (الموجودة في المخطط تحت أزرار الضغط على يسارها)
  • 9V Maxell Alkaline Battery بطارية قلوية: عدد 1
  • موصل بطارية 9 فولت + مقبس تيار مستمر (غطاء موصل البطارية) Battery snap connector: عدد 1

مخطط المشروع

الكود البرمجي

تنبيه : في حال لم تكن متأكد من قدرتك على تنفيذ خطوات المشروع يرجى استشارة شخص متخصص في هذا المجال.

للتعرف على تجهيز لوحة أردوينو للبرمجة قم بزيارة الرابط التالي.

في حال لم يعمل هذا الكود البرمجي، قم بتحميل ملف الكود بالضغط على زر التحميل الموجود في الأسفل.

#define PLAYER_WAIT_TIME 2000 // The time allowed between button presses – 2s

byte sequence[100]; // Storage for the light sequence
byte curLen = 0; // Current length of the sequence
byte inputCount = 0; // The number of times that the player has pressed a (correct) button in a given turn
byte lastInput = 0; // Last input from the player
byte expRd = 0; // The LED that’s suppose to be lit by the player
bool btnDwn = false; // Used to check if a button is pressed
bool wait = false; // Is the program waiting for the user to press a button
bool resetFlag = false; // Used to indicate to the program that once the player lost

byte soundPin = 5; // Speaker output

byte noPins = 4; // Number of buttons/LEDs (While working on this, I was using only 2 LEDs)
// You could make the game harder by adding an additional LED/button/resistors combination.
byte pins[] = {2, 13, 10, 8}; // Button input pins and LED ouput pins – change these vaules if you wwant to connect yourbuttons to other pins
// The number of elements must match noPins below

long inputTime = 0; // Timer variable for the delay between user inputs

void setup() {
delay(3000); // This is to give me time to breathe after connection the arduino – can be removed if you want
Serial.begin(9600); // Start Serial monitor. This can be removed too as long as you remove all references to Serial below
Reset();
}

///
/// Sets all the pins as either INPUT or OUTPUT based on the value of ‘dir’
///
void setPinDirection(byte dir){
for(byte i = 0; i < noPins; i++){
pinMode(pins[i], dir);
}
}

//send the same value to all the LED pins
void writeAllPins(byte val){
for(byte i = 0; i < noPins; i++){
digitalWrite(pins[i], val);
}
}

//Makes a (very annoying 🙂 beep sound
void beep(byte freq){
analogWrite(soundPin, 2);
delay(freq);
analogWrite(soundPin, 0);
delay(freq);
}

///
/// Flashes all the LEDs together
/// freq is the blink speed – small number -> fast | big number -> slow
///
void flash(short freq){
setPinDirection(OUTPUT); /// We’re activating the LEDS now
for(int i = 0; i < 5; i++){
writeAllPins(HIGH);
beep(50);
delay(freq);
writeAllPins(LOW);
delay(freq);
}
}

///
///This function resets all the game variables to their default values
///
void Reset(){
flash(500);
curLen = 0;
inputCount = 0;
lastInput = 0;
expRd = 0;
btnDwn = false;
wait = false;
resetFlag = false;
}

///
/// User lost
///
void Lose(){
flash(50);
}

///
/// The arduino shows the user what must be memorized
/// Also called after losing to show you what you last sequence was
///
void playSequence(){
//Loop through the stored sequence and light the appropriate LEDs in turn
for(int i = 0; i < curLen; i++){
Serial.print(“Seq: “);
Serial.print(i);
Serial.print(“Pin: “);
Serial.println(sequence[i]);
digitalWrite(sequence[i], HIGH);
delay(500);
digitalWrite(sequence[i], LOW);
delay(250);
}
}

///
/// The events that occur upon a loss
///
void DoLoseProcess(){
Lose(); // Flash all the LEDS quickly (see Lose function)
delay(1000);
playSequence(); // Shows the user the last sequence – So you can count remember your best score – Mine’s 22 by the way 🙂
delay(1000);
Reset(); // Reset everything for a new game
}

///
/// Where the magic happens
///
void loop() {
if(!wait){
//****************//
// Arduino’s turn //
//****************//
setPinDirection(OUTPUT); // We’re using the LEDs

randomSeed(analogRead(A0)); // https://www.arduino.cc/en/Reference/RandomSeed
sequence[curLen] = pins[random(0,noPins)]; // Put a new random value in the next position in the sequence – https://www.arduino.cc/en/Reference/random
curLen++; // Set the new Current length of the sequence

playSequence(); // Show the sequence to the player
beep(50); // Make a beep for the player to be aware

wait = true; // Set Wait to true as it’s now going to be the turn of the player
inputTime = millis(); // Store the time to measure the player’s response time
}else{
//***************//
// Player’s turn //
//***************//
setPinDirection(INPUT); // We’re using the buttons

if(millis() – inputTime > PLAYER_WAIT_TIME){ // If the player takes more than the allowed time,
DoLoseProcess(); // All is lost 🙁
return;
}

if(!btnDwn){ //
expRd = sequence[inputCount]; // Find the value we expect from the player
Serial.print(“Expected: “); // Serial Monitor Output – Should be removed if you removed the Serial.begin above
Serial.println(expRd); // Serial Monitor Output – Should be removed if you removed the Serial.begin above

for(int i = 0; i < noPins; i++){ // Loop through the all the pins
if(pins[i]==expRd)
continue; // Ignore the correct pin
if(digitalRead(pins[i]) == HIGH){ // Is the buttong pressed
lastInput = pins[i];
resetFlag = true; // Set the resetFlag – this means you lost
btnDwn = true; // This will prevent the program from doing the same thing over and over again
Serial.print(“Read: “); // Serial Monitor Output – Should be removed if you removed the Serial.begin above
Serial.println(lastInput); // Serial Monitor Output – Should be removed if you removed the Serial.begin above
}
}
}

if(digitalRead(expRd) == 1 && !btnDwn) // The player pressed the right button
{
inputTime = millis(); //
lastInput = expRd;
inputCount++; // The user pressed a (correct) button again
btnDwn = true; // This will prevent the program from doing the same thing over and over again
Serial.print(“Read: “); // Serial Monitor Output – Should be removed if you removed the Serial.begin above
Serial.println(lastInput); // Serial Monitor Output – Should be removed if you removed the Serial.begin above
}else{
if(btnDwn && digitalRead(lastInput) == LOW){ // Check if the player released the button
btnDwn = false;
delay(20);
if(resetFlag){ // If this was set to true up above, you lost
DoLoseProcess(); // So we do the losing sequence of events
}
else{
if(inputCount == curLen){ // Has the player finished repeating the sequence
wait = false; // If so, this will make the next turn the program’s turn
inputCount = 0; // Reset the number of times that the player has pressed a button
delay(1500);
}
}
}
}
}
}

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *